Amsterdam - Valparaíso - Reisverslag uit Valparaíso, Chili van Tessa Pronk - WaarBenJij.nu Amsterdam - Valparaíso - Reisverslag uit Valparaíso, Chili van Tessa Pronk - WaarBenJij.nu

Amsterdam - Valparaíso

Door: Tessa

Blijf op de hoogte en volg Tessa

06 Januari 2017 | Chili, Valparaíso

Woensdagochtend 4 januari 2017 kon ons avontuur beginnen. Huis opgeruimd en leeg gehaald, sleutel afgegeven, alles gepakt en op naar Schiphol. Afscheid genomen van onze lieve vrienden en familie en op naar vlucht 1: Amsterdam - London heathrow. Iets vertraagd, maar een goeie vlucht gehad (was ook dan maar een uurtje)! Door de vertraging, het enorme vliegveld van London Heathrow, de drukte en het weinige personeel was het even stressen, maar we waren op tijd voor vlucht 2: London - Miami. Ook deze vlucht was vertraagd, maar dit 'slechte' nieuws werd al snel goed gemaakt toen we horen kregen dat we met een Boeing A380 vlogen. Het grootste personen vliegtuig van de wereld! Eenmaal op Miami kon het stressen opnieuw beginnen.. Door de douane, koffers ophalen, opnieuw inchecken en weer door de douane. En jawel hoor... Door de drukte waren alle koffers al naast de bagageband neergezet en konden wij maar 1 koffer vinden. Toen begon het stressen pas echt, met nog 1,5 uur moesten we die andere koffer vinden, opnieuw inchecken en nogmaals door de douane. Na het vragen van hulp waren we met z'n 3en aan het zoeken en na 10 minuten kwam Ry ineens met een big smile aan lopen (met de koffer in zijn hand), de koffer stond ergens naast een andere bagageband! Snel opnieuw inchecken en de vrouw achter de balie dacht nog even grappig te zijn met haar opmerking: 'Wat zit er wel niet in die koffers? Er kan zo een lijk van een kind in zitten. Not amused (hallo we hadden nog 45 minuten om de vlucht te haken), gingen wij richting de douane. Eindelijk zat er iets mee in Miami en we waren snel door de douane en daardoor konden we mooi nog even een burger eten en een pint Guinness drinken, daarna snel naar het vliegtuig. In het vliegtuig viel ik als een blok in slaap en werd een uur later wakker. Tot mijn verbazing waren we nog niet vertrokken, er was een slappe band, dus dat moest eerst opgelost worden. Met wat vertraging, maar verder een goeie vlucht kwamen we aan in Santiago. Deel 1 van de reis zat er eindelijk op.

Deel 2 kon beginnen, met de bus van Santiago airport naar de bus terminal van Santiago en daar overstappen op een bus naar Valparaíso. Pinnen lukte niet op het vliegveld en dus konden we geen bus pakken. Ineens schreeuwde ik: 'Wacht, we hebben peso's van Sander gekregen!!!!' Bij deze, Sander je bent de held van onze dag geworden. Na een reis van 36 uur waren we eindelijk in Valparaíso! Op zoek naar de Bed&Breakfast; na 2,5 km lopen met 2 zware en onhandige koffers en rugtassen, een hoge trap op met heeeel veel treden, kwamen we aan bij onze B&B. We made it! Snel douchen en na een biertje en eten gingen we te bed, onze jetlag eruit slapen (in ons mooie stapelbedje). Vanmorgen werden we na een lange nacht wakker, vandaag is een spannende dag! Eens kijken of we onze motor kunnen inklaren.

Het bedrijf dat de import van onze motor geregeld heeft, was snel gevonden. We kregen te horen dat de documenten om de motor mee te krijgen niet volledig waren. Gelukkig gingen zij dit voor ons regelen en we moesten later op de dag terug komen. Echter, zou de douane om 1 uur in de middag dicht gaan, dus er zat wel enige haast achter. Stipt 12 uur stonden wij voor de deur en na een half uur kregen wij de benodigde documenten mee! Op naar de douane, daar werden we geholpen door een jonge jongen die gelukkig een beetje Engels kon. Met handen en voeten, een beetje Spaans en een beetje Engels kregen we de stempel en onze motor mag nu legaal Chili (en de rest van de landen waar we heen willen). Morgenochtend vroeg gaan we richting de plek waar onze motor staat, dus hopelijk kunnen we vanaf dan gebruik maken van onze mooie Honda Transalp!!

De rest van de middag door de prachtige stad gelopen. Het is hier zo leuk!! Wij gaan nu weer genieten van het mooie weer , á la 30 graden. Tot snel!

P.s. De foto's komen later, zodra we de motor hebben.

Liefs ons

• 06 Januari 2017 - 22:36

Willy Schutz:

Wat een geweldig begin van jullie reis ga er van genieten liefs ons

• 07 Januari 2017 - 07:31

Ina:

het avontuur is begonnen en wat geweldig leuk opgeschreven, zo leuk om op afstand met jullie mee te genieten!!! Succes met het ophalen van de motor zometeen. Dikke knuffel van ons!!

• 07 Januari 2017 - 09:26

Margriet Agbenyoh:

Wat schrijf jij beeldend Tessa! Ben nu al benieuwd naar je volgende verhaal!

• 07 Januari 2017 - 10:19

Roxanne:

Wat een spanningen, maar jullie hebben het gehaald! Zodra jullie de motor hebben kan alles echt beginnen! Ik ben benieuwd naar de rest!